Poseidonsingel 45 • 1363 TR Almere • Telefoon 036-7410005 (werkdagen van 8.30 - 17 uur) • Spoedgevallen of pijnklachten buiten openingstijden telefoonnummer: 036-3035290 (Mondzorg Poli Almere)

Angst

Waar komt het vandaan, die angst voor de tandarts? Want hoeveel mensen zitten er niet trillend en wiebelend van angst in de wachtkamer van de tandarts, over de stoel dan maar te zwijgen. Veel mensen blijven liever weg en wachten tot het echt niet meer kan.

Aanstellerij? Nee, absoluut niet! Volgens onderzoeken zijn er alleen al in Nederland meer dan 2,5 miljoen mensen die angst voor de tandarts hebben, waarvan 800.000 zelfs zo bang zijn dat zij niet eens durven te komen voor een behandeling. De oorzaken van deze angst kunnen heel verschillend zijn, maar bij de meesten is het terug te voeren naar de jeugd. Heel frappant is wel dat dan de schooltandarts als oorzaak wordt genoemd. In andere gevallen is de angst ‘afgekeken’ van de ouders of afkomstig van sterk overdreven ‘griezelverhalen’ op school. Associatie van bijvoorbeeld het geluid van de boor, of de geur van de praktijk met de nare ervaring, kan dan in het vervolg op zichzelf een gevoel van angst oproepen.
Maar angst is een slechte raadgever en hoe je het ook went of keert, als je kiespijn hebt is het echt wel nodig om naar de tandarts te gaan. Want bij te lang uitstellen, wordt het alleen maar erger en gaat het steeds slechter met het gebit.
Gelukkig zijn er veel mensen die hun angst goed kunnen hanteren en daardoor gewoon behandelbaar zijn. De laatste jaren is er ook veel veranderd waardoor de angst afneemt: er wordt meer tijd aan voorlichting besteed en er zijn veel meer mogelijkheden om pijnloos te behandelen.

Tips om angst al vroeg te voorkomen

Angstpreventie begint in de kinderleeftijd. Neem uw kind daarom zo vroeg mogelijk mee naar de tandarts. Want hoe eerder een kind aan de tandarts went, hoe kleiner de kans dat er later angst ontstaat.

• Voor hele jonge kinderen is het goed als één van de ouders tijdens de controle of behandeling aanwezig is. Oudere kinderen kunnen proberen het zelf te doen. Daardoor krijgen ze meer zelfvertrouwen.
  • Blijft u er als ouder bij, laat dan zoveel mogelijk over aan de tandarts. Doe geen valse beloftes, zoals: “Je voelt absoluut niks”. Als het dan toch pijn doet, kan uw kind zich verraden voelen. Onze ervaring leert dat kinderen zich makkelijker laten behandelen zonder de ouders in de behandelkamer erbij.
  • Beloon uw kind als het zich flink houdt. Geef een klein presentje, laat uw kind een uurtje langer opblijven of verzin iets anders leuks.

Tips voor mensen met angst die niet durven

• Besef dat de tandheelkunde tegenwoordig sterk is verbeterd en dat de spookverhalen van vroeger achterhaald zijn. Vrijwel alle behandelingen zijn pijnloos.
  • Erken de angst en besef dat als het tandartsbezoek te lang wordt uitgesteld, het gebit achteruit gaat.
  • Praat er met anderen over. Zij kunnen u helpen en ondersteunen bij een belangrijke stap: het begin van de restauratie van uw gebit.
  • Vraag naar de ervaringen van anderen met hun tandarts: staat hij/zij bekend als aardig, neemt hij/zij de tijd om mensen gerust te stellen en wordt er goed met kinderen omgegaan. Zo vindt u een aardige tandarts bij u in de omgeving.
  • Maak een afspraak voor een controle van uw gebit, maar spreek met de tandarts af dat er de eerste keer niets gedaan wordt. De eerste keer is om kennis te maken en te onderzoeken of het persoonlijk klikt. Zelfvertrouwen bouwt u stap voor stap op.
  • Vaak komt angst voort uit onwetendheid. Als dat bij u zo is, laat de tandarts dan precies uitleggen wat hij/zij gaat doen en waarom. Meepraten over de behandeling geeft een gevoel van controle. Vraag ook of er alternatieven zijn.
  • Bent u bang voor pijn? Wij behandelen u desgewenst met verdoving. De injectieplaats kan worden verdoofd met een zalfje.
  • Zit de angst te diep, neem dan uw huisarts in vertrouwen en laat u doorverwijzen naar een ‘angsttandarts’( we helpen u graag) of een centrum voor bijzondere tandheelkundige hulp.

Direct inschrijven